FIIT STU diskutuje o krivde na mladej generácii

Diskusie k školstvu sú medzi nami – pracovníkmi v školstve na dennom poriadku od nepamäti. Akosi sme ale rezignovali diskutovať o podstate a príčinách a už dlhé roky len hasíme a zmierňuejme symptómy. Akosi sme rezignovali na to hovoriť nahlas, aj preto, že pre množstvo problémov, ktoré v školstve sú, často na verejnosti niet pekného slova… Ľahko sa hľadajú chyby, ťažšie sa hľadajú príčiny a ešte ťažsie sa odstraňujú.

A potom občas pri poháriku vína s priateľmi, či aj na úvodnej prednáške zaspomíname „na staré dobré časy“, keď napríklad omnoho viac študentov bolo ochotných študovať aj bez neustáleho motivovania akýmisi bodmi, keď úlohy, ktoré sa riešili z matematiky mohli byť o niekoľko tried náročnejšie a študenti ich zvládli. To bolo obdobie 80-tych rokov. No a ak k tomu ešte pridáme obrázok vykreslený našimi starými rodičim, keď učiteľ bol popri farárovi najdôležitejší človek a tak sa k nemu aj všetci správali – to si už naša mladá generácia len ťažko môže predstaviť.

Vlády tejto krajiny dlhodobo podceňujú úlohu vzdelávania, čo je veľká krivda na mladej generácii. Doslova pred očami nám klesá úroveň žiakov základných a stredných škôl (a tým prirodzene vo všeobecnosti aj absolventov vysokých škôl a teda aj vedomostný potenciál celej spoločnosti). To je veľká krivda na mladej generácii.

V tejto situácii je to, čo urobili a robia naši učitelia v regionálnom školstve nesmierne dôležité. Predstavuje to zásadný počin. V prostredí vysokých škôl a špeciálne na našej fakulte som nenašla nikoho, kto by nebol solidárny s nimi, resp. kto by spochybnil akútnu potrebu robiť kroky k riešeniu situácie v školstve. Pravda, konkrétne kroky k tomu, aby spoločnosť precitla a začala o školstve aspoň diskutovať, môžu byť rôzne. Nemusíme s nimi vždy súhlasiť. Ale dôležité je to, čo nakoniec dosiahneme. Kybicuje sa ľahko. Ale nájsť tému, ktorá zjednotí čo najviac ľudí a v stave spoločnosti, keď učiteľ je často ten, do ktorého je dobré tak akurát kopnúť, keď napríklad naše dieťa niečo nevie, to vyžaduje aj veľa odvahy. A to sa iniciatíve učiteľov podarilo.

FIITka vychávava informatikov, ktorí sa dnes môžu hrdiť tým, že patria k slovenskej špičke, čo sa prejavuje napríklad ich platmi. Sú skvelí, aj keď my „starší“ učitelia vidíme, akí by mohli byť keby… Teda veľká časť, lebo tí najlepší budú vždy najlepší a ich talentu škola často pomôže len do určitej miery, ale ide o to, kam posunieme hranicu ďalej, koľko z tých, ktorí nedostali taký veľký dar, sa posunie čo najďalej. Títo mladí ľudia žijú v prostredí, keď už počas štúdia majú aj tí podpriemerní možnosť zarobiť porovnateľnú a vyššiu sumu ako je nástupný plat absolventa doktorandského štúdia v tom istom odbore. Zrazu môžu byť úplne nezávislí, ešte viac nezávislí ako kedykoľvek pred tým.

Len málo študentov si dokáže uvedomiť, že tým, že rezignujú na poctivé vzdelávanie, páchajú škodu sami na sebe. Znásobujú krivdu, ktorá sa už na nich vykonala tým, aký je záujem našej spoločnosti o ich vzdelávanie.

IT-čkári aj vzhľadom na ich možnosti realizácie sú spravidla v takýchto situáciach viac pasívni. Ale ja verím, že to je len obranná reakcia. Verím, že je to najmä otázka uvedomenia si skutočnej situácie a zodpovednosti každého z nás na jej riešení, či vylepšení. Neviem čo by sa stalo, ak by sme zrušili výučbu a začali štrajkovať. Je dosť pravdepodobné, že by sa potešili naši kolegovia v IT priemysle, lebo by sa hneď výrazne zvýšil počet odpracovaných hodín našich študentov vo firmách. Teda časti z nich a možno aj väčšej časti z nich.

V tejto situácii ako dekanka fakulty odporúčam všetkým mojim kolegom, aby využili čas, ktorý je vhodný a primeraný tomu, aby sa vytvoril priestor na debatu o problémoch a možných riešeniach. Aj v rámci štandardného vyučovania. Prečo?

No, preto, aby deti našich študentov mohli dostať dobré vzdelanie… aby sa mohol zastaviť odliv našich mladých ľudí do zahraničia, najmä do susedného Česka. Aby sme podporili budovanie úcty k učiteľovi a prinávrátenie jeho pozície v spoločnosti… Týka sa to nás všetkých.

Čo spravíme teraz, to pocítia naše vnúčatá. Čo nespravíme teraz, to pocítia už naše deti.

Vytvorili sme toto fórum pre akademickú obec Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, aby sme mohli zdieľať názory na veci, ktoré nás trápia a konštruktívne diskutovať.

Verím, že toto fórum bude hodnotným príspevkom k vývoju situácie v školstve na Slovensku.

Ja sama mám v sebe za tie roky nahromadené množstvo tém, ktoré by som rada komunikovala. Jediný problém je čas… my informatici na univerzite sme v zúfalom tlaku externého prostredia s vysokými platmi a zároveň požiadavkami a potrebou absolventov. A tak počet študentov na učiteľa je veľmi vysoký. A to sa dá riešiť len dvoma spôsobmi – zľaviť na kvalite, učiť vo veľkých skupinách alebo urobiť malý zázrak a pridať hodiny ku každému dňu, aspon niekoľko (noci sú dlhé 🙂

My na FIITke robíme zázraky… Aj keď má to svoje limity.

S prianím veľa zdravia, šťastia a vzdelania.

Mária Bieliková
dekanka fakulty

PS: Dovolila som si použiť myšlienky kolegov z diskusií bez ich priameho citovania v texte. Konkrétne prianie na konci je z dielne Mariána Šimka počas diskusie k situácii vo štvrtok 11.2.2016 na Kolégiu dekanky. A formulácia o krivde na mladej generácii je z dielne pána profesora Návrata v rámci diskusie časti akademickej obce 16.2.2016.

4

14 názorov k “FIIT STU diskutuje o krivde na mladej generácii”

  1. „FIITka vychávava informatikov, ktorí sa dnes môžu hrdiť tým, že patria k slovenskej špičke, čo sa prejavuje napríklad ich platmi.“

    A aj práve preto si myslím, že keby sa FIIT oficiálne pripojila k štrajku, tak by to malo dopad. Pretože keď aj ľudia na fakulte čo má 100 percentnú zamestnanosť ukážu, že im niečo na situácií „smrdí“, tak to je podľa mňa iný signál pre spoločnosť, ako keď štrajkuje VŠMU, čo nemyslím v zlom, ale predsa len humanitné smery by mali mať verejné angažovanie v popise práce.

    0
  2. V súčasnosti máme 40 000 VŠ absolventov ročne s priemernou 10% nezamestnanosťou, určite minimálne 30% absolventov, ktorí nepracujú v obore, som presvedčený, že ďalších minimálne 30% robí na pozíciach, kde bohate postačuje bakalársky stupeň a o kvalite časti z tých zvyšných sa rozhodne taktiež dá polemizovať… Len tu napríklad všetkým týmto študentom štát financuje štúdium úplne zbytočne (a náklady štátu na študenta sú oveľa väčšie než len 1000€ za školné).

    Tým, že my v súčasnosti necháme študovať hocikoho hocičo, máme tu potom desiatky vysokých škôl aj v mestách ktoré majú 5 000 obyvateľov a máme 10 fakúlt v jednom odbore, aj keď v rámci Slovenska je problém skutočnými odborníkmi naplniť čo i len jednu fakultu (a to teraz hovorím o všetkých odboroch vrátane IT)… Platíme masy študentov na všeobecných stredných školách, ktorí sú bez VŠ nepoužiteľní a na odborné školy (ktorých absolventi sú žiadaní aj bez ďalšieho štúdia) nechce ísť nikto študovať a tak ich pomaly zatvárame. V školstve je podľa mňa dosť peňazí, len to nikto nechce vidieť a tak je to aj s týmto štrajkom … Áno, každý vraví, že náš systém je zlý, ale len ako nejakú pobočnú záležitosť, ktorú treba z času na čas spomenúť, no kým je on so svojim platom a stavom spokojný, ostáva každý vo svojej komfort zóne ticho.

    Učitelia dnes štrajkujú a hlásia, že do školstva je hlavne treba dať viac peňazí a je im v zásade jedno odkiaľ sa zoberú, pokojne nech sa do toho neefektívneho a chybného systému prilejú aj nové, no podstatné je aby primárne skončili na ich výplatách…a toto je podľa mňa veľmi krátkozraké a ak to ostane len pri tom, tak na samotnú kvalitu to nebude mať žiadny vplyv.

    0
  3. Vazeny pan kolega Melis, suhlasim, ze je potrebne zmenit system skolstva, posunut sa od vojenskeho drilu a reliktov Rakusko-uhorska k modernejsiemu anglosaskemu modelu, zrusit SAV a organicky pripojit ustavy priamo k univerzitam a zabranit rozkradaniu vo vsemoznych verejnych obstaravaniach a investiciach rovnako, ako aj v inych rezortoch v nasej gubernii. A uistujem Vas, ze radovi ucitelia nekradnu a ani sa k tym peniazom nemaju sancu dostat.
    Nechcete vyhadzovat peniaze len tak von oknom, liat ich do deraveho systemu, ako aj ja, dovolim si vsak par poznamok:

    1. Ucitelom sa musia markantne zvysit platy, pretoze to bude mat primarny vplyv na zvysenie kvality: v skolstve zostane viac kvalitnych ludi a vytlacia priemernych a unavenych. Zmeni sa tym aj kvalita absolventov, kvalita ich prace a zarobku a zivot v tomto zapadnutom kute sveta.

    2. Ucitelia maju tiez pravo na dostojny plat a zivot a nie byt vydierani statom, ze viac na vychovu a vzdelanie deti nie je, lebo treba na stale nedostavane dialnice a montazne tovarne a najma kradnutie. Preco kazdy moze hladat co najlepsiu platovu poziciu v sukromnom sektore a ucitelia nemozu mat dostojny plat? Preco ich tak zle platime? Sme rovnako arogantni, cynicki a oportunisticki ako nasi politici? Nie je nic dolezitejsie ako vzdelanie a zdravie nas a nasich deti. Ucitel nehadze lopatou ani nepali tehly, ale pracuje s detmi a mladymi, a ma ich nadchnut, zmenit im zivot, presvedcit, ohurit, pritiahnut vlastnym prikladom. Za tie peniaze tam nikto taky nezostane, iba par vzacnych nadsencov a masa priemernych strasiakov. Ako mi pripomenul Vas kolega Lukas Csoka, v Nemecku sa na pedagogicke skoly hlasi mnozstvo zaujemcov a prijmu len 1/10, pretoze ucitelia v rozvinutych krajinach (Nemecko, Svajciarsko, Japonske, mozno aj USA a pod.) maju slusne platy a status. A u nas kto ide na PF UK?

    3. Penazi z dani je dost, keby sa z nich tolko vsade kazdy den masivne a otvorene nekradlo (nastenkove tendre, emisie, CT-cka, alobalove peniaze a pod.).

    4. V skolstve vobec nie je dost penazi, tento nanic stat neda do skolstva ani priemerny percentualny (OECD) podiel k HDP , takze sa mozeme hanbit, nieto este hovorit o podpore nejakej vzdelanostnej spolocnosti, ako o nej taraju politici. Ak zacneme davat nad percentualny priemer v OECD, potom mozu uradnici a danovnici (to som aj ja a hanbim sa za svoju vladu a aj za vsetky predchadzajuce v tejto a nielen v tejto oblasti) dvihnut hlavu a spytat sa, preco to nestaci.

    1
  4. Podla mna maju pravdu obaja pani (Martin Melis a Ivan Polasek).
    Na jednej strane treba zmenit system, t.j. zabranit klientelizmu a korupcii a zefektivnit skolstvo (zredukovat nepotrebne humanitne zamerane skoly a viac podporovat take ako napr. technicke).
    Na druhej strane treba aj viac penazi do skolstva a najma na platy… Ved sa pozrime na platove ohodnotenie napriklad v Rakusku. Ja viem, ze si poviete, ze Slovensko a Rakusko sa nedaju porovnat, ale ked uz aj upratovacky zarabaju v Rakusku viac ako ucitelia na Slovensku, tak to je uz moc podla mna. A zaujimave je, ze v takom Rakusku dostava ucitel priblizne taky plat, ako softverovy inzinier v sukromnej firme. Na Slovensku toto v dohladnej dobe nehrozi. Skolstvo na Slovensku je totiz zalozene predovsetkym na kvantite, nie na kvalite. Studovat moze kazdy, ale uroven je nizsia.

    0
  5. 1) Nikdy som nepovedal, že učitelia kradnú, to by som rád podčiarkol.

    Nesúhlasím s Vami, že rapídne zvýšenie platov bude mať „primarny vplyv na zvysenie kvality“. Osobne som presvedčený, že bez toho aby sme spravili podstatné zmeny v školstve tak to, či teraz pripíšeme každému učiteľovi nejakú sumu k výplate, a on sa vráti naspäť do svojho každodenného stereotypu so zachovaním systémového statusu quo … to kvalitu nezvýši ani len minimálne… Priemerný plat sudcu na Slovensku je 3400€ (!), máte však úprimne pocit, že takýto vysoký plat láka do spravodlivosti len tých najlepších, neskorumpovateľných ľudí a naša justícia je perfektná? Ja nie. V otázke kvality, je toto zvyšovanie platov pre mňa reálne až sekundárna záležitosť a to je asi rozdiel nášho vnímania … Súhlasím samozrejme, že učitelia si zaslúžia oveľa viac, kvôli vlastnej dôstojnosti … to je ale skôr v duchu „myslíme si, že spoločnosť by si mala učiteľov vážiť viac“, než v duchu „poďme zvýšiť kvalitu školstva“ a to nie je zákonite to to isté (viď. tá spravodlivosť).

    Áno kradne sa, tuneluje sa, kšeftári sa … ale to vieme v tejto chvíli akurát tak niekde pri poháre piva si buchnúť päsťou do stola a povedať si čo by bolo keby…Áno, to by sa nemalo, ale zamerajme sa najprv na niečo čo je teraz, hneď, aspoň minimálne reálne zmeniť…a to je napríklad ten školský systém…potom môžme začať s prevýchovou spoločnosti od rodinkárstva, korupcie…

    0
    1. My dvaja nezmenime system v skolstve, nesedime na ministerstve, mozeme ist volit a ist strajkovat, ale uplne cele skolstvo.
      S tymi sudcami ste ma dostali, tam moj model zalozeny na jednoduchej logike a poctoch nefunguje.. :o)
      Sudnictvo bolo na rozdiel od prirodnych a technickych vied vacsmi strazene komunistami, lebo sudnictvo potrebovali a lahsie sa tam infiltrovali, pretoze sudcu v komunistickom state moze robit kde-kto, len nech je nas, ale napr. na to programko, matiku, fyziku predsa len treba nadanie (ale prenasledovali aj tam).
      Takze akych sudcov a ucitelov prava tam presadili a vychovali, takych si tam aj oni natahali dalsich a to podporuju aj dnesni kryptokomunisti a zlodeji, pretoze nezavisli sudcovia by sa im nehodili.
      Ale nezavisli ucitelia by im ako vadili? Ved na skolu uz berieme kohokolvek. A vdaka “Froncovmu kriteriu” nemozeme vyhodit napr. 50% studentov, lebo neprezijeme. Takze tu by mohol ten model predsa len skor fungovat, lebo je cistejsi od ludskych podlych zasahov a intrig.

      Ano, som naivny a trosku som abstrahoval od niektorych dedinskych riaditelov skol, ktori si tam praktizuju byzantsky sposob riadenia a hodnotenia ludi a tam by zvysenie platu asi hned nefungovalo.
      Ak pripiseme ucitelovi vyssiu sumu k platu, tak sa v tej chvili nic neudeje. Ale o par mesiacov sa na jeho miesto prihlasi lepsi, ktoreho by to aj bavilo a za taky plat by uz vyzil, ktory ho odtial skor ci neskor vytlaci. Vy ste nevideli, aki dobri ludia odchadzaju zo skolstva do firiem alebo von, preto stale verim aj tymto mojim obycajnym poctom, pretoze tito ludia by v skolstve zostali pri urcitej vyske platu.
      Dokonca keby univ. profesori mali na Slovensku 6.000 plat ako v Nemecku (je ich tu malo, to by nepohlo statnou kasou), tak by si mnohi spickovi studenti povedali, ze to sa im oplati ostat na skole vo vyskume a ziskat profesora, lebo ich to bavi, kriteria na profesora su verejne. Mozem sa mylit, volajte ma monetarista =)
      Inak pekny stary clanok: http://www.etrend.sk/ekonomika/slovenske-skolstvo-je-malo-anglosaske.html

      1
    2. Ja teda neviem preco clovek porovnava sudnictvo (ktore je menovane na vyssich funkciach a hlavne je tam vela osobneho zaujmu) a ucitelov… Ale ku tomu mas asi nejaky padny argument… Dalej by som spomenul mozno tak to ze samotne platy boli v rebricku strajku az nejake 3tie a na to sa zabuda (alebo teda ignoruje) predtymi platmi bolo vybavenie skol (ktore je velmi smutne v niektorych pripadoch) a hlavne zmena systemu ucenia/ akreditacii pre ucitelov atd… takze ohrnat sa platmi ako tym „zakladnym dovodom“ preco je vlastne strajk je blbost….

      PS: Kolko krat si za strednu skolu drzal ucebnicu v rukach?

      0
  6. Faktom je, že na školách dnes učí veľmi veľa neodborných ľudí. Nerád ukazujem prstom, ale musím spomenúť bývalú učiteľku programovania, ktorá nás pripravovala na maturitu. Medzi rečou povedala, že „primárne študovala matematiku a programovanie vyštudovala pomaly ani nevedela ako“. Neskôr z jej úst zaznel výrok, na ktorý tak skoro nezabudnem: „keď pochopíte procedúry s parametrami, tak máte polovicu vysokej školy za sebou“. Netreba sa ani vyjadrovať k absurdite toho výroku. Nechcem pani učiteľku vykreslovať v zlom svetle, ale je jasné, že od svojho štúdia sa veľmi v odbornosti neposunula. A tu je práve problém, že keby učiteľská profesia bola atraktívnejšia, učili by na škole ľudia, čo rozumejú tomu, čo učia.

    Druhá vec, ktorú spomeniem, je že keď sme sa boli 2 roky po maturite pozrieť na strednú, videli sme so spolužiakmi, že niekoľko učiteľov odišlo (žiadnych nových sme nevideli). Keď sme sa rozprávali so zástupcom riaditeľky, tak sa nám postažovaľ, že na tej škole už pomaly nemá kto učiť a keby sme po škole mali záujem, hneď by nás zobral (tu išlo samozrejme o srandu, aj keď je to vlastne smutné). Moja pointa je, že momentálny stav učiteľských platov vytvára dva problémy:
    1. nemá kto učiť
    2. zo zúfalstva zoberú učiť každého, kto prejaví záujem

    Vyššie platy by tieto problémy podľa mňa odstránili, hoci nie za pol roka.
    A samozrejme, že nejde iba o platy. Rozpadávajúce sa učebnice (ak teda nejaké boli) a pomôcky na výučbu technických predmetov ešte s cenovkou v KČS sú tiež realita. Prečo sme sa my nemohli učiť na sifónoch za 270€?

    2
  7. Pan Krajcovic, zjavne nemáte dostatočne dobré informácie o požiadavkách ktoré sám podporujete ak tvrdíte, že „platy boli v rebricku strajku az nejake 3tie“. Ak by Vás to zaujímalo, oficiálne požiadavky štrajkového výboru nájdete tu:

    http://www.komoraucitelov.org/clanok-265-vyzva-slovenskej-komory-ucitelov-vlade-slovenskej-republiky.html

    Kde by som podčiarkol live-motív výzvy: „vzhľadom na ďalšiu neudržateľnosť nášho sociálneho a spoločenského postavenia, ktoré neodzrkadľuje mieru našej kvalifikácie, stupeň náročnosti a celospoločenskej prospešnosti našej práce, a ktoré nezodpovedá bežnej praxi pri odmeňovaní “
    …z ktorej je jasne cítiť, že ide hlavne … o peniaze na mzdách

    Konkrétne požiadavky (v správnom poradí) sú nasledovné:

    Vyzývame vládu Slovenskej republiky, aby neodkladne:

    1) legislatívnymi opatreniami zabezpečila zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve o 140 eur od 1. januára 2016 a o 90 eur od 1. januára 2017;

    2) navýšila rozpočty MŠVVaŠ a MV na rok 2016 o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo vybavenosti škôl didaktickými prostriedkami a zabezpečila tak rodičom a ich deťom rovnaké podmienky v prístupe k vzdelaniu;

    3) prijala novelu zákona č. 317/2009, ktorou by opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila sedemročnú obmedzenú platnosť kreditov

    …ak sa pozrieme na tieto požiadavky, číslo 1 hovorí aby sa nalialo viac peňazí na mzdy, číslo 2, aby sa nalialo ešte viac peňazí do systému, kde už dnes kupujeme sifóny za 350e a číslo tri, aby sa učitelia s čo možno najmenšou námahou dostali ku kreditom a tým pádom príplatkom…NIKDE nikto nevraví o fatálnych nefunkčnostiach a neefektivite systému. Každý chce mať vyšší plat a bude ok … ale nikto (minimálne formálne) nežiada prioritne reformu školstva a to je to smutné pre mňa.

    Čo sa týka nedostatku učiteľov na školách neviem … no musím uviesť výňatok z tlačovej správy Klubu 500 (Podnikatelia zamestnávajúci nad 500 zamestnancov):

    „…napriek tomu, že počet detí na základných školách klesol medzi rokmi 1989 a 2013 zo 725 tisíc na 427 tisíc, počet učiteľov takmer neklesol, počet škôl klesol len o 10% a počet učební dokonca stúpol!“

    ( http://www.klub500.sk/wp-content/uploads/2016/01/Klub-500-Tla%C4%8Dov%C3%A1-spr%C3%A1va-%C5%A0trajk-u%C4%8Dite%C4%BEov-.pdf )

    Aby som zhrnul môj názor:
    Priemerný plat učiteľa v rozmedzí 900-1000e
    ( https://dennikn.sk/blog/zarabaju-ucitelia-malo-ano-aj-nie/ )
    je skutočne malý, nezodpovedá postaveniu, štandardu, ani mieram v okolitých krajinách, preto sú podľa mňa požiadavky legitímne ALE (!) z pohľadu kvality školstva až druhoradá záležitosť … nie preto, že by platy neboli problémom, ale preto, že naše rozvrátené školstvo má oveľa väčšie problémy ako nejakých 140e k výplate.

    PS. Učebnicu som na gymnáziu držal v rukách tak asi 83x za týždeň … môžem dodať aj fotodokumentáciu ak by bolo treba

    0
    1. Martin,
      mate pravdu viac menej vo vsetkych veciach. Ja sama som mala a vlastne este mam dost velky problem so „strajkom samotnym“ tak ako je. A podpisat sa pod tie poziadavky bez kontextu nie je lahke.

      Ale dnes je uz inak. Dnes uz sa nikto nepodpisuje pod 140 eur, 400 mil eur a kredity. Dnes uz sa podpisuje pod vyzvu, aby sa v tejto krajine „riesili problemy skolstva“. A to nielen abstraktne. Ci roznymi reformami, ktore len chcu rychlo nieco ukazat.

      Skolstvo je pre kazdu vladu velmi nepopularna agenda a zaroven je velmi tazka. Aj naozaj dobra akcia sa urcite neprejavi pocas prvych styroch rokoch, a ak, tak minimalne. No a to sa politikom nepaci, lebo aj my vsetci, by sme najradsej mali vsetko hned a nie sme ochotni cakat a nerozumieme tomu, ze ak sa urobi nejaky krok v skolstve, tak vysledok sa casto dostavi az o vela rokov. A preto sa aj politici prisposobili a casto to vobec nie je, ze by to nechceli spravit – my spolocnost sme ich k tomu tiez dotlacili nasou netrpezlivostou. Preto tuto agendu odkladaju, resp. robia casto len „nejake“ akcie, mnohokrat aj dobre mienene, ale s cielom rychleho vysledku a to nejde.

      Pozrite si co sa deje na iniciative ucitelov (http://ivu.sk). Uz sa nehovori o poziadavkach strajku, ktore sluzili najme na to, aby sa zmobilizovalo co najviac ucitelov. Diskutuje sa presne o tych veciach, o ktorych pisete. Preto dnes „strajk“ znamena viac nahlas hovorit o tom, o com sa tu hovorilo len v kuloaroch alebo mlcalo.

      1
  8. Zdravím,
    rád by som vyjadril svoj názor z pohľadu prváka v druhom semestri.
    Predpokladám, že sa každý človek, keď bol malý, fantazíroval nad svojim smerovaním a zamestnaním, ktoré by mu robilo radosť. Aj ja som som týmto období prešiel a v zozname potenciálnych možností sa vyskytlo aj zamestnanie učiteľa, nakoľko som ich vždy považoval za ľudí, ktorí si zaslúžia obdiv a úctu, navyše by ma to bavilo. Avšak postupom času, predovšetkým na strednej škole, keď si človek začne uvedomovať veci viac do hĺbky, môj záujem postupne klesal, až som tú možnosť úplne zavrhol. Prečo? Lebo som si uvedomil postavenie učiteľa v spoločnosti, či už z finančného pohľadu alebo správania zo strany žiakov(niekedy dokonca rodičov). Niektorí učitelia dokonca objasňovali túto situáciu študentom.
    Potom som si položil otázku: Je toto to, čo naozaj chcem, hlavne za takýchto podmienok?
    A tak som si začal rozširovať obzory a nakoniec som sa rozhodol pre IT sektor.
    Preto si myslím, že sa mladí ľudia nebudú predbiehať v tom, kto bude učiteľom, keďže je mnoho ,,lepších“ zamestnaní z pohľadu študentov, ktoré im prinesú lepšiu životnú úroveň a postavenie v spoločnosti.
    Ako sa hovorí, zadarmo ani kura nehrabe. Preto si myslím, že aj táto požiadavka má niečo do seba. Ale tiež súhlasím s tým, že treba zmeniť niektoré veci priamo v systéme školstva, a nie len ,,orezávaním“ učebných osnov.
    Čo sa týka financovania škôl a vybavenia, tak aj tam by sa dali nájsť určité nedostatky. Laboratórne cvičenie? A ako, keď na to nemáme materiál? To, že na mojej škole takýto problém nebol, ešte neznamená, že som o takých nepočul. My sme síce mali relatívne dosť učebníc, ale niekde inde to už tak nebolo.

    0
  9. Ak je dnes hlavným cieľom tejto akcie komplexná zmena školského systému ako píšete a nie len navýšenie platov (ktorý, ale samozrejme je jej súčasťou) tak som prvý kto niečo také podporí, lebo to je v súčasnosti absolútna nevyhnutnosť.

    Ja sa ale úprimne obávam toho, čo vychádza vlastne z toho čo píšete. Ak na mobilizáciu učiteľov a vyvolanie tlaku bolo potrebné učiteľom sľúbiť primárne vyššie platy, asi je zrejmé, aké sú potom primárne motivácie iniciatívy… obávam sa preto, ak by ich dostali, každý sa vráti naspäť, tlak (mediálny a spoločenský) ustúpi a o komplexnej zmene budeme počuť len pár výkrikov, z času na čas v zásade ako doteraz…a toto by bola skutočná tragédia.

    1
    1. Ja sa ale úprimne obávam… Ak na mobilizáciu učiteľov a vyvolanie tlaku bolo potrebné učiteľom sľúbiť primárne vyššie platy, asi je zrejmé, aké sú potom primárne motivácie iniciatívy… obávam sa preto, ak by ich dostali, každý sa vráti naspäť, tlak (mediálny a spoločenský) ustúpi a o komplexnej zmene budeme počuť len pár výkrikov, z času na čas v zásade ako doteraz…a toto by bola skutočná tragédia.

      Ano, to je aj moja obava, preto som a budem proti tomu, aby sa primarne zvysovali platy. To musi byt minimalne paralelne s dalsimi aktivitami. Treba niekde preseknut a zastavit tu spiralu, ktora sa roztocila. Asi uz sa neda na jednom mieste a treba paralelne na vela miestach.

      To co je najdolezitejsie su ludia a v tomto pripade mladi ludia, ktori pojdu pracovat do skolstva. Vybavenie skol je dolezite, ale nie prvorade. Da sa ucit aj v chatrci a bez pomocok, s papierom a ceruzkou, ale bez cloveka to nejde.

      Plosne navysenie platov vsetkym neriesi nic. Ale navysenie platov tym, ktori preukazali svoje schopnosti a preukazuju ich, je dolezite. Aby sa aspon zacali ukazovat priklady.

      Ale problem nie je len vo vladach, problem je aj v nas vsetkych ako sa zaoberame len sami sebou. A preto v prvom rade treba „pozbierat“ vsetkych, ktori chcu nieco pohnut dalej a presvedcit nasich politikov, to je jedno z ktorej strany, aby investovali svoju energiu a nasledne aj zdroje do skolstva. Aby si vybrali „dobrych“ poradcov… Takych, ktori ukazali, ze im ide o vec a nie dalsich politikov. Takych, ktori pomozu aj s mensimi zdrojmi dosiahnut vela prave podporenim excelentnosti.

      To moze urobit kazda vlada, aj lavicova aj pravicova…
      Ci aj na Slovensku, to neviem, ale som nezriadeny optimista a tak verim, ze sa veci predsa musia pohnut.

      3

Pridaj komentár